Přetěžujeme nebo rozvíjíme?

Máte doma předškoláka nebo prvňáčka a kladete si otázku, kolik kroužků by měl mít, aby toho nebylo na něj moc? Taky jsme si tím prošli.

Než naše děti začaly chodit do školy, navštěvovaly kroužek angličtiny plus nějaký pohybový kroužek. Když měly nastoupit do první třídy, začaly do mě babičky, ale i kamarádky „hučet“, jaká je první třída náročná, děti mají najednou jiný denní harmonogram a jaký je to pro ně stres.

Proto bychom prý měli omezit ty kroužky. A babičky si samozřejmě ještě přisadili: „proč to ubohé dítě cpeš na soukromou výuku angličtiny, když ji bude mít ve škole. A kolik peněz to stojí?!“ Člověku to samozřejmě začne vrtat hlavou. Opravdu to dítě přetěžuji? A do peněz to taky leze, to je pravda.

Dnes už jsou děti ve škole nějaký ten rok a já už vím své. Teď můžu z vlastní zkušenosti říct: přetěžovat ne – rozvíjet ANO. Co tím myslím?

Na svých vlastních dětech mám vyzkoušené, že vhodně zvolené mimoškolní aktivity dítě rozhodně nepřetěžují a nestresují, ani s nástupem do první třídy. Naopak, každé dítě je jako houba a naprosto mimovolně vstřebává nové informace, pokud jsou mu tyto informace předané zajímavou a zábavnou formou. A toto platí obzvlášť na učení cizích jazyků.

Všichni se určitě shodneme na tom, že dnes už se zejména mladá generace bez znalosti aspoň jednoho cizího jazyka neobejde. Nejvyužívanější a tím pádem nejužitečnější je angličtina.

Pokud teda dítě „vstřebává“ angličtinu během aktivit, které to samo vnímá jako hru, vůbec ho to nezatěžuje. Dítě si prostě hraje, baví se a jako přidanou hodnotu se u toho učí angličtinu.

Takto strávený čas je rozhodně lepší, než bezúčelné zabíjení času v družině, nebo ještě hůř doma u počítačových her. Protože ruku na srdce, kolik rodičů si může v dnešní době dovolit trávit se svým dítětem většinu odpoledne a vymýšlet mu smysluplnou zábavu.

Bohužel většina rodičů dnes pracuje do pozdního odpoledne a dítě je tím pádem odkázané na školní družinu, nebo je samo doma.

Dítě se angličtinu přeci naučí ve škole!

Argument, že se dítě učí Angličtinu ve škole, taky neobstojí. Opět ze zkušeností, tentokrát nejen mých plyne, že se školní Angličtinou se dítě daleko nedostane ani po čtyřech, pěti letech.

Jen si to představte. Děti, které jsou schopny se během prvních dvou až tří let svého života naučit mluvit, se ve škole nenaučí domluvit cizím jazykem ani po pěti letech. To ukazuje na opravdu nízkou kvalitu jazykové výuky na našich základních školách.

Z tohoto pohledu je rozhodně lepší investovat peníze do něčeho, o čem vím, že to děti jednou bohatě zúročí, než spoléhat na výuku zdarma, ale nekvalitní. Cizí jazyk jim otevře cestu nejen do světa, ale i k širším možnostem studia, nebo lepší práci.

Má vlastní zkušenost, resp. zkušenost mých dětí dokazuje, že je rozhodně lepší, nepřestat dítě správným směrem rozvíjet ani ve chvíli, kdy nastoupí do školy. Naopak, z vědeckých výzkumů plyne, že dětský mozek se nejvíc rozvíjí maximálně do 12 let.

Dle přednášky PhDr. Jitky Fořtíkové (ředitelky centra nadání) na téma Intelektová stimulace dětí v raném věku existují ve vývoji dětského mozku tzv. senzitivní periody (odborníci je označují jako „windows of opportunity) kdy dětský mozek v podstatě samovolně nasává a ukládá veškeré informace a podněty.

Tyto periody trvají do zhruba 12 let věku. Je tedy nanejvýš žádoucí využít toto období ke stimulaci dětského mozku vhodnými intelektuálními, ale samozřejmě taky emočními a uměleckými podněty.

Učení cizího jazyka je rozhodně krok správným směrem. Nepřemýšlejme tedy, jak dítěti nástup do školy usnadnit odbouráním mimoškolních aktivit, abychom ho nepřetěžovali. Přemýšlejme radši, jak správně stimulovat jeho mozek a rozvíjet jeho potenciál!

Petra, klientka Open English

Poznámka: Pokud nevíte, jak správně vybrat jazykový kurz a nebo, jak vybrat tu správnou jazykovou školu, koukněte na eBook, který jsme pro Vás nachystali, abychom Vám ukázali, na co máte dát pozor. Ke stažení ZDE.

 

Martina Vokurková Chocová
Martina Vokurková Chocová
zakladatelka Open English

Angličtinu učím více než 20 let. V roce 2009 jsem se rozhodla založit Open English. Kromě lektorování mám zkušenosti s vedením českých i zahraničních dětských táborů, moderováním dětských pořadů v Českém rozhlase a mnohému jsem se přiučila jako au-pair v Anglii. Mezi moje vlastnosti patří rovněž silné prezentační dovednosti, které uplatňuji na tuzemských i zahraničních seminářích, konferencích a sympoziích.

Komentáře