Jak naučit svoje dítě angličtinu

Nešlo mi učení.

Tedy – neuměla jsem se učit věci nazpaměť. O to míň, když jsem jim pořádně nerozuměla. Navíc jsem mívala panickou hrůzu mluvit před ostatními. Rudla jsem a nemohla ze sebe dostat kloudné slovo. Možná právě proto dnes přednáším anglicky po celém světě, vzdělávám dále specialisty, učím, jak učit jinak, zábavně a se skvělými výsledky a dopřávám si luxusu. Mám kolem sebe spokojené dospělé a šťastné dětské „klienty“.

A to všechno díky angličtině.

Svoje 3 děti učím angličtinu od malička. Ten starší hezky rozumí, kouká na filmy v originále, odposlouchává slova z písniček a když se mu chce, tak se i domluví. Umí si např. říct o džus, o zmrzlinu, zeptá se, kde je máma nebo oznámí, že se mu chce čůrat.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

 

Přestože moji rodiče nesmyslně bazírovali na jedničkách i z předmětů, které mi nešly samy od sebe, jsem jim moc vděčná za jazykové kurzy. Od páté třídy jsem chodila do jazykovky, protože angličtina na základní škole neumožňovala potřebný rozvoj. A přestože ani na jazykové škole nebyl styl výuky o moc lepší, jiný jsem neznala, takže jsem dělala pilně cvičení z učebnice. Bylo to šílené, ale píle se mi vyplatila a já v 10 letech díky úspěšně složenému testu vyjela do Holandska.

Byla jsem vedena k tomu, že musím tvrdě makat, abych se dobrala cíle.

Ano, jde to a jsem toho důkazem, ale dá to velké úsilí a práci. V 17 letech jsem tedy úspěšně složila zkoušku FCE a dvoje prázdniny strávila jako au-pair v Anglii. Po Státní zkoušce z angličtiny následovala stáž v Belgii a studium na Universitě ve Walesu ve Velké Británii. Stejně jako mi nešlo mluvit před třídou a přednášet referáty, bojovala jsem s matematikou. Dodnes neumím ani malou násobilku a čísla si počítám na prstech. Přesto jsem jedné americké firmě vydělala desítky miliónů dolarů. Jak je to tedy možné?

Jde o to se soustředit na to, co umíte a v tom se zdokonalovat.

Mě bavila biologie a angličtina. Vystudovala jsem mikrobiologii, bakteriální genetiku na Karlově universitě. Už v prvním ročníku jsem ale měla chuť s tím seknout. Nešlo mi učení se nazpaměť.

Bylo mi ale řečeno, že se musím prostě učit. 

Takže jsem zatnula zuby a následovalo memorování chemických rovnic, vzorců a metabolických drah. Nesnášela jsem to!

Celou tu dobu mi byla znalost angličtiny skvělým pomocníkem.

Psaní odborných článků, čtení publikací, sepisování diplomky a dokonce reprezentace v zahraničí. Bez angličtiny by to nešlo. Navíc byla celou tu dobu právě angličtina mou obrovskou vášní. Přivydělávala jsem si učením a sama se dál vzdělávala. Díky tomu se mi povedlo dostat se na půlroční stáž do Velké Británie.

Po úspěšném, ale vyčerpávajícím absolvování jsem nastoupila do práce na Kriminalistickém ústavu.

A opět byla na scéně angličtina.

Díky ní jsem se dostala na školení do Ameriky, mohla jezdit na konference a sbírat cenné zkušenosti a znalosti. Ty mne dovedly do pozice manažerky pro střední a východní Evropu pro forenzní laboratoře významné firmy. Zde přednáším, školím, pomáhám, motivuji.

Celý život jsem dělala vše pečlivě dle dopředu promyšlených detailů.

Pílí jsem se v průběhu let propracovávala dál a dál. Ale bez znalostí angličtiny bych nikdy nebyla tam, kde jsem dnes.

Byla to dřina a já už dnes vím, že to jde mnohem lépe a snadněji.

A právě proto pořádám kurzy angličtiny pro děti i dospělé.

Motivuji lidi a učím, jak se učit jinak než ve škole. Snadno, přirozeně a hlavně, aby to bavilo.

Mnoho lidí „začíná“ s cizím jazykem pořád od začátku. Nikam se neposouvají a žádné pokroky se nedějí. A jazykovek je všude spousta. Je u nás i poměrně dost rodilých mluvčích. Ale umí opravdu učit?
To je velký problém, který graduje hlavně u dětí už v mateřské škole.
Naše školství je sešněrované spoustou pravidel, a tak šikovní, nadaní a motivovaní učitelé brzy ztratí iluze a jdou jinam. Vím to, protože sama učím již přes 20 let. Dělala jsem lektorku v jazykových školách a učila v různých firmách, ale nikdy jsem neměla odvahu zorganizovat něco sama.

Vše se zlomilo, když jsem čekala svého syna.

Byla jsem šťastná, spokojená, plná radosti a očekávání. Co ho všechno čeká? S čím mu budu schopná pomoci? Jak mu usnadním život? Bez znalosti cizího jazyka se neobejde. Začala jsem aktivně zjišťovat, jak je to s výukou u malých dětí. A zjistila jsem, že je hodně co vylepšovat.

Chtěla jsem zajistit kvalitní výuku své, tehdy jen pár centimetrů velké, fazoli a všem dalším takovým fazolím!

Věděla jsem, že pro své dítě rozhodně nechci to, čím jsem si procházela já.

A to rozhodlo. Tím okamžikem vzniklo centrum Open English.
Začala jsem opět studovat. Tentokrát při práci. Také jsem obešla mateřské školy a zjistila, že nesouhlasím s tím, co si mnoho učitelů a provozovatelů školních zařízeních myslí o dětech a výuce jazyků.

Učit děti je snadné! Moc toho neumí, takže je může učit každý.“

„Malé děti angličtinu nepotřebují. Naučí se ji ve škole. Ať se naučí nejprve pořádně česky!“

„Nemůžeme si dovolit externího lektora, takže nám angličtinu vyučují naše paní učitelky.“

„Nebudeme rozdělovat skupinu 20 dětí, budou mít hodinu společně.“

„Zazpívejte si s dětmi nějakou písničku. Ať můžou doma říct, že měly angličtinu.“

Byla jsem v šoku!

Uvědomila jsem si, že rodiče potřebují pomoc a nasměrovat:

  • jak si mají vybírat kurzy
  • kdy
  • kde
  • jak mají s výukou začít

Mohu jim předat své zkušenosti, aby věděli, že existuje jiný a lepší způsob, než jak jsme se učili jazyk my. Pochopila jsem, že moje znalosti ušetří rodičům spoustu energie, času a peněz. A sepsala jsem 7 nejčastějších chyb při výběru kurzu angličtiny pro Vaše děti.

Učím děti nebát se mluvit.

Mé „fazoli“ je nyní již téměř 9 let, jmenuje se Samuel a navštěvuje již 8 a půl roku spolu s dalšími dětmi kurzy angličtiny, které pořádám.
Jsem na něj moc pyšná a když mě překvapí u večeře s kouzelným úsměvem „it’s delicious“ nebo mi přes okno ze školky znakoval „I love you mummy“, vím, že jemu a všem, kteří se k nám přidávají, dávám to nejlepší.

Offline i online.

Protože se můžu věnovat jen omezenému počtu dětí osobně, vymyslela jsem způsob, jak předat svoje 20 leté zkušenosti i těm, kteří už se k nám do kurzů nevejdou nebo jsou z daleka a nemůžou dojíždět. Je pro všechny, kteří chtějí, aby jejich děti uměly anglicky, ale aby se naučily přirozeně, hravě, zábavně a hlavně napořád. Neučím jednotlivá slovíčka překladovou formou. Ta totiž zabíjí přirozené učení.

Kurz CoolBeans® je unikátní online kurz angličtiny pro děti, díky kterému:

  • nemusíte dělat taxíkáře
  • výsledky uvidíte hned
  • máte ho k dispozici napořád

Jak to v kurzu vypadá uvnitř, se můžete podívat TADY.

  • Přeji si, aby to další generace měly snazší.
    Protože není potřeba jít stejně trnitou cestou.
  • Dělám vše pro to, aby se děti nebály mluvit.
    Protože proč by se přece měly bát?
  • Navrhuji výuku tak, aby se učily anglicky snadno.
    Protože to jde a může to být zároveň zábava.
  • A taky chci, aby je to bavilo.
    Protože to, co se naučíme s radostí, v nás zůstane napořád.

Ať to Vás i Vaše děti baví!

 

 

Martina Vokurková Chocová

zakladatelka Open English
Angličtina mě provází celým životem. Nesnášela jsem učit se věci nazpaměť, a právě proto učím jinak, než se učí v klasických školách. Jsem zakladatelkou Open English a autorkou online kurzu pro děti CoolBeans. Díky více než 20 letým zkušenostem s učením pomáhám dětem i dospělým s tím, jak se přestat bát mluvit, jak správně vyslovovat, aby vám v cizině rozuměli a ukazuji cestu, jak se můžete naučit přirozeně, zábavně a napořád.
Komentáře